Blog

Jak sprzedać mieszkanie w Polsce, będąc za granicą? [+WIDEO]

Wyobraź sobie, że mieszkasz za granicą. Wyjechałeś wiele lat temu, tam pracujesz i tam jest Twoje miejsce do życia. Nagle otrzymujesz wiadomość, że odziedziczyłeś lokal w Polsce. Co zrobić w takiej sytuacji? Pewnie najlepszym wyjściem będzie sprzedaż. Jednak jak to zrobić na odległość? W takich sytuacjach pomagamy na co dzień. Przeczytaj, jak sprzedać mieszkanie w Polsce, będąc za granicą.

Wyzwania przy sprzedaży nieruchomości w Polsce na odległość

Proces sprzedaży nieruchomości w kraju gdy mieszkasz poza Polską, może wydawać się skomplikowany. Wymaga odpowiedniej wyceny nieruchomości, dopełnienia formalności, zapewnienia bezpieczeństwa transakcji i sprawnego przetransferowania pieniędzy. Jakie trudności możesz napotkać?

Formalności urzędowe przy sprzedaży mieszkania

Sprzedaż mieszkania lub domu w Polsce wymaga dopełnienia licznych formalności. Właściciel nieruchomości musi zadbać o kwestie związane z przygotowaniem odpowiednich dokumentów, odwiedzić notariusza czy bank oraz – w niektórych przypadkach – zdobyć odpowiednie zaświadczenia, np. o braku zadłużenia. Kiedy przebywasz poza granicami kraju, osobiste dopełnienie tych formalności może być problematyczne.

Dodatkowym utrudnieniem jest zdobycie pełnomocnictwa. Jeśli nie chcesz podróżować do Polski, możesz sporządzić dokument u notariusza w kraju zamieszkania, jednak jest to dość czasochłonne. Błędnie sporządzone pełnomocnictwo może jednak skutkować odrzuceniem przez polskiego notariusza i koniecznością ponowienia całej procedury.

Zaufanie do kupującego

Czy kupujący rzeczywiście zapłaci i dopełni wszystkich formalności? Czy dojdzie do podpisania umowy? Sprzedający z zagranicy często obawiają się, że po podpisaniu  przedwstępnej umowy sprzedaży kupujący nie wywiąże się z transakcji. W przypadku klientów kredytowych proces uzyskania finansowania może się przeciągnąć. Jeśli przylecisz do Polski specjalnie na finalizację transakcji, a ta nie dojdzie do skutku, poniesiesz duże koszty i stracisz czas.

Problematyczne bywają także kwestie zadatku oraz terminu zapłaty. W przypadku sprzedaży na odległość ważne jest, aby umowa była odpowiednio zabezpieczona, a kupujący wpłacił zaliczkę lub zadatek, który będzie gwarancją dla sprzedającego.

Transfer pieniędzy poza terytorium Polski

Po zbyciu nieruchomości istotnym problemem staje się transfer środków do kraju zamieszkania sprzedającego. Przelewy międzynarodowe w bankach wiążą się często z wysokimi opłatami oraz niekorzystnymi kursami przewalutowania. Niektóre kraje wymagają dodatkowych dokumentów potwierdzających legalność pochodzenia środków.

Czasem sprzedający decydują się na przewiezienie gotówki osobiście. To jednak może być ryzykowne, zwłaszcza przy dużych kwotach.

Bezproblemowa sprzedaż mieszkania w Polsce, będąc za granicą

Na szczęście istnieją sposoby, dzięki którym sprzedaż na odległość można przeprowadzić bezproblemowo.

Cezary Nocula, Założyciel Awentin: W kwestii sprzedaży domów czy mieszkań na odległość wszystko da się zrobić. Kwestia tylko chęci i zaangażowania.

W skupie nieruchomości Awentin inwestycje znamy je doskonale, ponieważ mamy duże doświadczenie w obsłudze tego rodzaju spraw. Doradzamy klientom, jak sprzedać mieszkanie w Polsce, będąc za granicą, by uniknąć problemów prawnych i formalnych. Podpowiadamy, jak zrobić to szybko, sprawnie i opłacalnie. Wiele formalności przejmujemy na siebie, dzięki czemu zaangażowanie właściciela jest ograniczone do niezbędnego minimum.

HISTORIE KLIENTÓW AWENTINA

🟩 Pan Bogdan – sprzedaż mieszkania w ekspresowym tempie

Pan Bogdan, po 20 latach spędzonych w Szwecji, wrócił do Polski, aby uregulować sprawy spadkowe po rodzicach. Niespodziewanie odziedziczył jeszcze jedną nieruchomość, a jego wylot był zaplanowany już za 7 dni. Nie miał czasu na załatwianie spraw formalnych i postanowił skorzystać z pomocy naszych ekspertów. Dzięki szybkiej reakcji i profesjonalnemu podejściu udało się szybko sprzedać mieszkanie, a pan Bogdan wrócił do Szwecji z pieniędzmi na czas.

🟩 Pan Wasyl – sprzedaż bez obecności w Polsce

Pan Wasyl, obywatel Ukrainy, zdecydował się na sprzedaż mieszkania i garażu w Polsce. Musiał jednak opuścić kraj w ciągu tygodnia i nie miał możliwości powrotu. W Awentin odkupiliśmy jego mieszkanie od ręki.

Problem pojawił się w związku z garażem, który był na oddzielnej księdze wieczystej i dotyczyło go prawo pierwokupu od miasta. Aby załatwić tę sprawę, potrzebowaliśmy jeszcze około miesiąca. Pan Wasyl tego czasu nie miał. Dzięki pełnomocnictwu notarialnemu przekazał obsługę transakcji naszym ekspertom, którzy zajęli się całym procesem. Wszystkie formalności załatwiliśmy bez jego fizycznej obecności, a pieniądze trafiły na jego konto.

Pełnomocnictwo do sprzedaży nieruchomości 

Najlepszym sposobem na sprawne załatwienie spraw na odległość jest ustanowienie pełnomocnika, który zajmie się wszystkimi formalnościami w Twoim imieniu. Powinna to być osoba zaufana, odpowiedzialna, operatywna i zmotywowana. Dobrze też, jeśli zna polski rynek nieruchomości. Jeśli nie jest to ktoś bliski, warto ustalić odpowiednie wynagrodzenie za pomoc w dopełnieniu formalności. Dzięki temu sprzedaż mieszkania w Polsce będzie odpowiednio zabezpieczona. 

Najlepiej udzielić pełnomocnictwa:

  • zaufanej osobie z rodziny lub przyjacielowi,
  • prawnikowi specjalizującemu się w nieruchomościach,
  • pracownikowi biura nieruchomości,
  • pośrednikowi nieruchomości,
  • firmie specjalizującej się w kompleksowej obsłudze sprzedaży nieruchomości, np. skupowi nieruchomości.

Aby upewnić się, że wszystko przebiegnie zgodnie z planem, niezbędne jest pełnomocnictwo notarialne, które uprawnia do wszystkich czynności prawnych.

O co warto zadbać w kwestii pełnomocnictwa?

🟩 Wskazanie konkretnego rachunku bankowego, na który mają trafić środki ze sprzedaży, aby uniknąć nadużyć.

🟩 Określenie minimalnej kwoty sprzedaży, aby nieruchomość nie została sprzedana poniżej jej rzeczywistej wartości.

🟩 Konsultacja treści pełnomocnictwa z notariuszem w Polsce, aby dokument był zgodny z obowiązującymi przepisami.

Klauzula Apostille, czyli sporządzenia pełnomocnictwa, będąc za granicą

Najlepiej sporządzić pełnomocnictwo do sprzedaży nieruchomości w Polsce. Dzięki temu zyskasz pewność, że jest ono wykonane zgodnie z przepisami i może być wykorzystane na terenie całego kraju.

Jeśli jednak nie masz możliwości lub nie chcesz przylatywać do Polski, możesz sporządzić pełnomocnictwo w większości innych krajów.

W tym celu udaj się do notariusza w kraju zamieszkania. Dokument musi zostać opatrzony klauzulą apostille. Jest to międzynarodowe poświadczenie dokumentu, które wydaje Ministerstwo Spraw Zagranicznych danego kraju lub inna upoważniona instytucja.

WAŻNE!
Klauzula apostille to międzynarodowe poświadczenie dokumentu, które wydaje Ministerstwo Spraw Zagranicznych danego kraju lub inna upoważniona instytucja. Jest niezbędna do sprzedaży nieruchomości przez pełnomocnika w przypadku pełnomocnictwa sporządzonego poza Polską.

Po uzyskaniu klauzuli dokument musisz dostarczyć do Polski w oryginale. Tam musi zostać przetłumaczony przez tłumacza przysięgłego na język polski. Dopiero wtedy będzie upoważniać do przeprowadzenia transakcji sprzedaży nieruchomości. Warto pamiętać, że treść pełnomocnictwa powinna być skonsultowana z notariuszem w Polsce.

Przykład jednego z klientów Awentina:

Jeden z klientów Awentin sporządził pełnomocnictwo do sprzedaży nieruchomości w Anglii i opatrzył je klauzulą apostille. Nie skonsultował jednak treści z notariuszem w Polsce. Dokument został wysłany do Polski. Okazało się jednak, że jego treść nie była zgodna z polskimi przepisami. Notariusz odmówił przeprowadzenia transakcji, co zmusiło klienta do ponownego wystawienia pełnomocnictwa, uzyskania nowej klauzuli i wykonania kolejnego tłumaczenia. Stracił na tym kilka tygodni i sporo pieniędzy.

Podatek od sprzedaży. Jak uniknąć problemów podatkowych?

Problemem związanym ze sprzedażą mieszkania na odległość są często kwestie podatkowe.

Podatki związane z nieruchomościami płacisz w miejscu, do którego należy nieruchomość. Przykładowo, jeśli nieruchomość jest we Wrocławiu, płacisz je w urzędzie we Wrocławiu. Jeśli nieruchomość jest w Warszawie, płacisz w Warszawie itd.

Podatek dochodowy opłacasz w miejscu, w którym masz rezydencję podatkową, czyli tam, gdzie przebywasz większą część roku.

Podatki od sprzedaży nieruchomości zazwyczaj należy zapłacić w kraju, w którym znajduje się nieruchomość. Warto jednak sprawdzić, czy nie obowiązuje Cię podwójne opodatkowanie w kraju zamieszkania.

Aby uniknąć problemów, najlepiej:

  • skorzystać z usług z doradcy podatkowego i skonsultować się z urzędem skarbowym w Polsce i w kraju zamieszkania,
  • posiadać akt notarialny sprzedaży, który może być wymagany do poświadczenia legalności pozyskanych środków (dokument ten może zostać przesłany przez pełnomocnika).

Jak bezpiecznie przetransferować pieniądze za granicę?

międzynarodowy transfer pieniędzy

Wyzwaniem, które pojawia się po sprzedaży domu lub mieszkania, jest kwestia przetransferowania środków do kraju zamieszkania. Jak najkorzystniej przesłać pieniądze do swojego kraju? Masz kilka opcji.

  • Przelew bankowy – to wygodny i prosty sposób. Jednocześnie jednak nie jest zwykle optymalny finansowo ze względu na wysokie opłaty i niekorzystne przewalutowanie.
  • Wise – to sposób sprawdzony przez klientów Awentin. Wise jest międzynarodową, dużą korporacją, która specjalizuje się w przelewach międzynarodowych. Stanowi tańszą alternatywę, ponieważ zapewnia korzystniejsze przewalutowanie.
  • Osobisty przewóz gotówki – to opcja możliwa, ale ryzykowna, szczególnie przy wysokich kwotach i podróży poza Unię Europejską.

Czy mogę sprzedać mieszkanie w Polsce, jeśli mieszkam za granicą?

Jak widzisz, sprzedaż mieszkania czy domu na odległość, również, jeśli przebywasz za granicą, jest możliwa. Wiele zależy przede wszystkim od wyboru odpowiedniego pełnomocnika, który będzie wiedział, na co zwrócić uwagę i o co zadbać w całym procesie. Formalności w takiej sytuacji jest sporo, a każdy błąd może kosztować czas i pieniądze. Dlatego wybór osoby czy firmy z doświadczeniem w tego rodzaju sytuacjach może mieć kluczowe znaczenie.

Odezwij się do nas, jeśli zależy Ci na szybkim, sprawnym i bezpiecznym przeprowadzeniu transakcji sprzedaży nieruchomości na odległość. Zyskasz partnera, na którym możesz polegać. Oferujemy zakup nieruchomości praktycznie od ręki. Rozwiążemy Twoje sprawy w kraju, a Ty spokojnie zaczekasz na gotówkę w swoim miejscu zamieszkania.